6 Haziran 2009 Cumartesi

Pazarlama Yönetiminin Fonksiyonları


Pazarlama - Satış Arasındaki Temel Farklar


Müşteri İlişkileri Yönetim Aşamaları


HİZMET PAZARLAMASI İLE ÜRÜN PAZARLAMASI ARASINDAKİ FARKLAR

Hizmet pazarlamasının endüstriyel ürün pazarlamasına göre, satışa sunulan nesnenin özelliklerinden doğan farkları altı başlıkta toplamak mümkündür.

Üretim Yöntemleri:

İmalat ürünleri genellikle fabrikalarda üretilmekte, hizmet ürünleri ise genellikle tüketilen yerde üretilmektedir.
Örneğin bankacılık ve eğitim faaliyetlerinde üretim ve tüketim aynı zaman ve yerde gerçekleşmektedir.

Hizmetlerin Depolanamama Özellikleri:

Endüstriyel ürünler genellikle uzun süre saklanabilir, buna karşı hizmet ürünlerinin anında tüketimi gerekir.
Örneğin, bir uçak gününde satılamadığı zaman daha sonra satılmak üzere saklanamaz veya bekletilemez.

Dağıtım Kanalları:

Hizmet pazarlamasında dağıtım kanalları da farklıdır. Hizmetler soyut özelliklerinden dolayı bir yerden bir yere taşınamaz. Buna karşılık tüketiciler üretim yerine taşınmak durumundadır.

Hizmetlerden Genellikle Kısa Süreli Faydalanılması:

Hizmet ürünleri dayanıklı tüketim mallarına göre daha kısa sürede tüketilir.
Örneğin; restoranda bir akşam yemeği.

Satın Alma Şeklinin Daha Az Güven Verici Olması:

Hizmet ürünlerinde genellikle ürünü daha önce deneme olanağı bulunmadığından müşterinin güveninin kazanılması önemli bir husustur.
Dolayısı ile satın alma sürecinde satılan hizmetin kalitesine duyulan güveni gösteren garanti, hizmetin satış sonrasında geri alınması, ödemenin geri iadesi vb. opsiyonun bulunması ve benzeri kolaylıklar müşterinin güveninin kazanılmasında etkili olmaktadır.

Hizmetlerin Taklit Edilme Kolaylığı:

İmalat ürünlerinin kopyalanmasına karşı patent vb gibi tedbirler kolaylıkla uygulanırken, hizmet ürünlerine ait buluş ve fikirlerin patent alma haklarının zorluğu ve hizmetlerinin kopyalanmalarının kolaylığı çözümü zor bir sorundur.